Med kunden i centrum som KAM på Great Security med Billy Örneborg

Ett kundorienterat arbetssätt inom Retail-konceptet

Great Securitys Retail-team, i vilket Billy Örneborg arbetar som KAM (Key Account Manager), är specialiserade inom smarta säkerhetslösningar för rikstäckande kedjekunder. I Retail-paketeringen är ett kundorienterat arbetssätt inbyggt sedan start. KAM utgör en viktig del i detta och innebär att kunden endast behöver vända sig till en kontaktperson gällande alla säkerhetsfrågor.

Kundens KAM utformar tillsammans med kunden en paketlösning utifrån kundens unika behov. Detta kompletteras inte sällan med fjärrsupport som innebär att eventuella problem kan hanteras och avvärjas fort, redan innan tekniker hunnit besöka platsen. Detta är inte bara smidigt för kunden utan minskar även störningar i kundens verksamhet och begränsar kostnaderna.

Hur arbetar Billy som KAM för att ha kunden i centrum?

Billy har arbetat inom säkerhetsbranschen sedan drygt 15 år tillbaka och har erfarenhet som tekniker, servicesamordnare och nu som KAM åt ett antal större kunder med rikstäckande verksamhet inom detaljhandeln.

Tillgänglighet är det allra viktigaste som KAM enligt Billy.

”Genom att alltid vara tillgänglig för kunden kan man lösa många situationer innan de hinner att bli problem.”

Som KAM är Billy väl insatt i de olika delarna av kundens verksamhet för att till fullo förstå kundens säkerhetsbehov. Med omfattande kunskap inom säkerhetsteknik och stor förståelse för kunden utvecklar Billy kundens säkerhetslösning. Det kan innebära att analysera kundens situation för att minska kundens kostnader där viss säkerhetsteknik bedöms som överflödig och öka säkerhetsinsatserna i utsatta lägen.

”En KAM är en kunnig person som agerar bollplank till kunden med idéer. Man blir nästan som en kollega som kunden alltid kan vända sig till med diverse frågor gällande säkerhet.”

Som KAM berättar Billy att det är viktigt att alltid vara lösningsorienterad med kundens alla möjliga bekymmer inom säkerhet. I vissa fall rekommenderar Billy sina kunder att inte köpa de produkter som kunden efterfrågar eftersom den lösningen inte passar kunden. Med en duktig KAM kan kunden vara säker på att få rätt lösning, en lösning som dessutom är kostnadseffektiv.

”Det primära är inte att sälja, utan att göra en kund nöjd i en lång och god relation.”